DRG یا کارانه پرستاری یاتعرفه خدمات پرستاری

دسته: کافه پرستار , گزارش
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
DRG یا کارانه پرستاری یاتعرفه خدمات پرستاری

در نظام های سلامت دنیا روش های مختلف تعیین هزینه های درمان و پرداخت به ارائه کنندگان خدمت جود دارد که مشهورترین و البته ناکار آمدترین آنها که در کشور ما نیز ارائه می شود روش Fee For Service یا پرداخت بر مبنای هر خدمت است . یعنی در این روش هر خدمت دارای قیمت خاص و تعرفه مشخصی است و برای هر بیمار به اندازه تعداد و نوع و تواترخدماتی که می گیرد صورتحساب صادر می شود و بخشی از آن به ارائه کنندگان خدمات پرداخت می شود که متاسفانه در کشور ما تنها خدماتی که دارای تعرفه نیست خدمات پرستاری می باشد . افزایش هزینه ها و انجام خدمات القائی از معایب این روش است .

پرستارنیوز – یکی از روش های دیگر پرداخت خدمات سلامت که سابقه ای حدود پنجاه ساله در دنیا دارد و البته اخیرا به شدت مورد توجه سیاست گذاران سلامت قرار گرفته نظام پرداخت Diagnosis Related Group) DRG) یا گروه های مرتبط تشخیصی است که طبق برنامه پنجم و ششم توسعه دولت مکلف به اجرای آن بوده و اخیرا با مصوبه دولت و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور به موضوع جدی تری تبدیل شده است .

پرستارنیوز در این مطلب سعی نموده است تا تعریف DRG و تاثیر آن بر پرستاری و تعرفه خدمات پرستاری بررسی شود.

گروه های تشخیص مرتبط یک طرح طبقه بندی اقتصادی بیماری ها است که نوع بیماری های درمان شده در یک بیمارستان (ترکیب مراجعات) را به هزینه های انجام شده توسط بیمارستان مرتبط می کند به عبارت دیگر برای هر نوع بیماری و عوام دیگر مانند سن و پیامد بیماری (مانند ترخیص ،ارجاع یا فوت) حدود ۵۰۰ گروه مجزا، مبلغ خاص از پیش تعیین شده ای از سوی بیمه ها و یا مددجویان پرداخت می شود و ریسک عواملی مانند تعداد بیشتر روزهای بستری، آزمایشات اضافی، عوارض درمان به بیمارستان منتقل می شود و مردم و بیمه ها مبلغ بیشتری را برای این خدمات پرداخت نمی کنند .

برخی تحقیقات نشان داده این نوع روش پرداخت علی رغم برخی مزایا مانند نتزل هزینه ها به دلیل تلاش سیستم ها برای کاهش هزینه ها و ترخیص سریعتر بیمار منجر به کاهش کیفیت مراقبت در پرستاری می شود .

در روش DRG به ازای وزن هر نوع خدمت بخشی و یا درصدی از درآمد به آن بخش اختصاص می یابد. که در مورد پرستاری به آن nursing intensity weights)NIWs) یا سهم شدت پرستاری می گویند و عبارتست از ارزش نسبی که نشان دهنده تعداد و نوع خدمات پرستاری در هر گروه تشخیصی است و در هر گروه تشخیصی متفاوت است چرا که نوع خدمات پرستاری در بیماری های مختلف متفاوت است.

در صورت عزم قطعی تصمیم گیران نظام سلامت به اجرای این طرح مهم که یک جراحی بزرگ در سیستم اقتصاد سلامت کشور خواهد بود و پیچیدگی های خاص خود را دارد لازم است نهاد های پرستاری با دانش و آگاهی کافی وارد این میدان شده و به دور از فضای احساسی و با استدلال علمی برای نقش و سهم پرستاران در سیستم جدید پرداخت شواهد جمع آوری کرده و وارد مذاکرات سازنده شوند. چرا که در صورت پیاده شدن این سیستم پافشاری بر اجرای قانون تعرفه گذاری محلی جایگاهی نخواهد داشت این موضوع در ۱۶شهریور ۹۴ از سوی قائم مقام وقت سازمان نظام پرستاری طی نامه ای که به دبیر شورایعالی بیمه ارسال نموده بود اشاره گردیده است.

در گزارش منتشر شده در سایت نظام پرستاری، متن کامل نامه احمد نجاتیان، قائم مقام رئیس کل سازمان نظام پرستاری به دکتر احمد میدری، دبیر شورای عالی بیمه و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تاریخ ۹۴/۶/۱۶ به شرح زیر است:

جناب آقای میدری
دبیر محترم شورای عالی بیمه و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

با سلام و احترام
ضمن تشکر از حضرتعالی در شکستن سکوت ۸ ساله مسئولین شورای عالی بیمه در رابطه با قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و از آنجایی که در جلسه حضوری نیز حسن نظر جنابعالی مشهود بود مطالب ذیل را در رابطه با مصاحبه جنابعالی با پایگاه اطلاع رسانی سازمان معروض می دارد:

۱- با مراجعه به متن مذکرات مجلس و کمیسیون بهداشت در زمان بررسی طرح که به صورت فوریتی تقدیم مجلس شد و با رأی ۱۹۴ نماینده مجلس و بدون حتی یک رأی مخالف به تصویب رسید، استدلالات موافقین تصویب قانون قابل بررسی است. در آن زمان اعضاء کمیسیون بهداشت و معاون پارلمانی وقت وزارت بهداشت به عنوان نماینده دولت به طور کامل از تصویب طرح حمایت نموده اند. به پیوست متن کامل مذکرات مجلس تقدیم می گردد. (پیوست۱)

۲- از دیدگاه سازمان آنچه در این مقطع قابل گفت و گو و مذاکره است، تعیین روشهای اجرای قانون و نه اثبات لزوم تعرفه گذاری خدمات پرستاری و آوردن نمونه های خارجی آن است. بر همین مبنا با پیشنهاد وزیر محترم بهداشت، سازمان نظام پرستاری آماده اجرای آزمایشی آن برای شناسایی مشکلات و تدوین دستورالعمل کشوری می باشد.

۳- علاوه بر قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه ها، در بندهای ۹-۶ سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و ماده ۳۸ برنامه پنجم توسعه، دولت و شورای عالی بیمه موظف به تعیین تعرفه خدمات و مراقبت های سلامت به طور کلی شده اند و حتماً اذعان می فرمایید که خدمات پرستاری حداقل بیش از نیمی از خدمات ارائه شده در نظام سلامت را تشکیل می دهد.

۴- سازمان نظام پرستاری نیز معتقد است نظام پرداخت Fee For Service بدترین و ناکارآمدترین روش پرداخت در نظام سلامت است ولی مادامی که تمامی خدمات نظام سلامت کشور اعم از خدمات پزشکی و غیره بر مبنای «پرداخت برای هر خدمت» است برشمردن معایب این طرح فقط برای خدمات پرستاری جای سوال دارد.

۵- سازمان نظام پرستاری اعلام می دارد چنانچه اراده ای در آن شورا جهت اجرای بند (ز) ماده ۳۸ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و عمل به آیین نامه هیئت دولت مصوب ۹۳/۱/۲۸ جهت تغییر نظام خرید خدمات سلامت به شیوه گروه بندی مرتبط با تشخیص (DRG) برای تمامی خدمات سلامت وجود دارد (تکلیف قانونی که قرار بود تا پایان سال ۹۴ در کل کشور مورد اجرا قرار گیرد) آماده است با تمام توان کارشناسی و با همراهی مسئولین محترم در اجرای این قانون همکاری نماید.

۶- با توجه به اینکه پیشنهاد تصویب تعرفه های پرستاری در شورای عالی بیمه در دو مقطع طی نامه شماره ۴۰۰/۲۳۱۴۷ مورخ ۱۳۹۰/۸/۷(پیوست ۲) و نامه شماره ۴۰۰/۹۷۷۰ مورخ ۱۳۹۴/۵/۴ (پیوست ۳) از سوی وزارت بهداشت به وزارت رفاه ارسال شده است این سازمان آمادگی خود را جهت توجیه اعضاء محترم شورای عالی بیمه جهت تسریع در تصویب دستورالعمل ها اعلام می دارد.

با احترام
احمد نجاتیان


نوشته شده توسط:سردبیر .. - 2370 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 49
برچسب ها:
دیدگاه ها
یادداشت
گفتگو
گزارش
اخلاق پرستاری
جذب و استخدام
حوادث