تکریم و حقوق بیمار پاشنه آشیل خدمات سلامت/هر کسی پرستار و پزشک نشود

دسته: اخلاق حرفه ای , صنفی حرفه ای
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
تکریم و حقوق بیمار پاشنه آشیل خدمات سلامت/هر کسی پرستار و پزشک نشود

‌سخنگوی وزارت بهداشت درباره اقدامات آموزشی و زیرساختاری برای تکریم در بیمارستانها و افزایش آگاهی بیماران درباره حقوق‌شان،برچالش این دو ضعف در نظام سلامت تاکید کرد و گفت:یکی از مدلهای موفق در تکریم و حقوق بیمار؛ تایلند است که ما نیز باید ارتقاء یابیم.

به گزارش پرستارنیوز، ایرج حریرچی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در نشست خبری خود درباره مشکلات تکریم بیمار در بیمارستانها اظهار داشت: یکی از این دلایل، کمبود پزشک فعال در کشور است البته با شماره نظام پزشکی اشتباه گرفته نشود زیرا برخی از ای پزشک‌ها اصلا کار نمی‌کنند و از ایران خارج شدند.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین در زیرساختارهای نظام سلامت برای تکریم بیمار نیز دچار مشکل هستیم، با این وجود در این مدت و در طرح تحول سلامت، ۲۵۰ کلینیک ویژه و مطب با ویزیت‌های ارزان برای تکریم بیمار ایجاد کردیم و تعداد پزشکان‌مان را در بخش دولتی زیاد کردیم، و درصد پزشکان تمام وقت را به ۵۰ درصد افزایش دادیم، همچنین درصد تعداد ویزیت‌ها را رشد دادیم و محدودیت‌های قبلی را کم کردیم.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: در راستای تکریم بیمار در مراکز درمانی، بیش از ۵۰ درصد تخت‌ها بازسازی شدند و حتی در ارتقای هتلینگ بیمارستانی از اصلاح دستشویی و پرده‌های اتاق بیمار شروع کردیم زیرا مردم و بیمار با این مسائل بیشتر مواجه هستند ولی با این وجود هنوز به دلیل تراکم بیمار در بیمارستانهای دولتی با چالش‌های تکریم بیمار مواجه هستیم.

حریرچی در پاسخ به سؤال دیگری درباره چالش عدم آگاهی بیمار از حقوق خود در بدو ورود به بیمارستان ها تصریح کرد: درباره افزایش حقوق بیمار در مراکز درمانی، با اصلاح اعتباربخشی در بیمارستانها، اعتباربخشی برای ایمنی بیمار در مراکز درمانی را تدوین و اجرا کردیم.

وی ادامه داد: همچنین برای ارتقای حقوق بیمار کارهای آموزشی انجام شده است ولی از طرفی دیگر نیز کسانی که می‌خواهند بیایند به حوزه پزشکی و فعالیت کنند باید دوستدار جامعه و مردم باشند یعنی استعداد این را داشته باشند تا با مردم همدردی کنند که این مورد شامل استعدادهای فردی می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر کسی از خون بترسد و یا از درد مردم ناراحت شود نمی‌تواند به مردم زیاد خدمت کند زیرا در حوزه سلامت باید درد مردم را تحمل کرد و ما نیز باید این استعدادها را افزایش دهیم که از مدل‌های موفق در این حوزه مربوط به کشور تایلند است که ما باید این مقوله را نیز ارتقاء و افزایش دهیم.


نوشته شده توسط:سردبیر .. - 3501 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 190
برچسب ها:
دیدگاه ها
یادداشت
گفتگو
گزارش
اخلاق پرستاری
جذب و استخدام
حوادث