ایجاد ۱۵ گرایش در مقطع دکترای پرستاری/ رشته – مقطع کارشناسی ارشد پژوهش های بالینی تصویب شد

دسته: آموزش و آزمون
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
ایجاد ۱۵ گرایش در مقطع دکترای پرستاری/ رشته – مقطع کارشناسی ارشد پژوهش های بالینی تصویب شد

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با تصویب شورای برنامه ریزی وزارت بهداشت ؛ تحولات كم نظيرى در آموزش پرستارى بوقوع پيوست.

به گزارش پرستارنیوز،محمد میرزابیگی مصوبات اخیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت را گامی بلند وموثر در ایجاد تحولات مثبت براساس نیازمردم ؛ اقتضائات علمى وعملى وارتقا توانمندی هاى حرفه اى در عرصه پرستاری کشور خواند و گفت: مشخصات برنامه و سرفصل دروس رشته – مقطع کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری که قبلا ضرورت آن مصوب شده بود دراین جلسه تعیین و تصویب شد. و با بازنگری برنامه ومحتواى دروس دوره دکترای پرستاری ؛ ۱۵ گرایش در این مقطع تعیین شد.

وی گفت: تعیین مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مدیریت پرستاری از جمله مصوباتی است که در جلسه اخیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت تصویب شد.

میرزابیگی افزود: پس از تصویب ضرورت ایجاد مقطع کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری در اوایل امسال (خرداد)، برنامه ها و سرفصل های دروس این مقطع نیز با همکاری بورد پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت تهیه و تدوین شد که در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی به طور کامل به تصویب نهایی رسید.

تصویب ۱۵ گرایش در دکترای پرستاری

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: از دیگر مصوبات روز گذشته شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت که می تواند منشاء تحول بسیار بزرگی در عرصه پرستاری باشد، بازنگری و اصلاح دوره دکترای پرستاری بود که بر این اساس ۱۵ گرایش مختلف برای دوره دکترای پرستاری مصوب شد.

وی افزود: دکترای پرستاری شامل ۴۵ واحد درسی است که ۱۹ واحد آن شامل دروس اختصاصی- اجباری، شش واحد شامل دروس اختصاصی -اختیاری و ۲۰ واحد نیز پایان نامه است که بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی از این پس دانشجویان دکترای پرستاری بر اساس انتخاب واحدها در دروس اختصاصی –اختیاری و پایان نامه وارد یکی از ۱۵ گرایش تعریف شده می شوند.

میرزابیگی تصریح کرد: ۱۵ گرایش مصوب شده شامل دکترای پرستاری در گرایش سلامت جامعه و خانواده، پرستاری و بهداشت مدارس، پرستاری داخلی و جراحی، پرستاری سرطان و خون شناسی، پرستاری سالمندی، پرستاری کودکان و نوزادان، روانپرستاری، پرستاری در بلایا و تروما، پرستاری اورژانس، پرستاری توانبخشی، آموزش پرستاری، رهبری مدیریت پرستاری، پرستاری مراقبت های ویژه، کنترل عفونت و پرستاری قلب و عروق است.

وی افزود: با تعریف و تصویب این ۱۵ گرایش برای مقطع دکترای پرستاری، از این پس این مقطع آموزشی، بسیار کاربردی تر شده و به سمت بالین، وتأمین نیاز بیماران و مردم و سطح جامعه می رود و به عینی تر شدن آموزش های پرستاری و به دانشجویان کمک بسیاری می کند و به ویژه اعضاى هیئت علمی هایی که از چنین کیفیت آموزشی، برخوردار مى شوند؛ نسبت به قبل توانمندتر ؛ عملیاتی تر و قوی تر خواهند بود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر این، تمام الزامات مورد نیاز برای حضور پرستاران در سطح جامعه و ارائه مراقبت های پرستاری به صورت پرستاری جامعه نگر، فعالیت درمراکز تحقیقات ؛ فعالیت درتمام مراکز بهداشتى درمانى و در دفاتر کار و پرستاری در منزل (هوم کر) و تمام عرصه های پرستاری که امروزه به آنها نیاز داریم، در این ۱۵ گرایش دیده شده است.

وی اضافه کرد: در واقع براساس مصوبه اخیر، بازنگری و اصلاحات برای کیفی تر شدن تربیت دانشجویان دکترای پرستاری به منظور حضور موثر تر و بهینه تر در بالین ودرسطح جامعه صورت گرفته است.

میرزابیگی گفت: با این کیفیت هم به هدف تامینDNP در پرستارى دست یافتیم و هم زیرساخت اساسى براى مواردى چون تربیت و تأمین پرستاران پراکتیشنر و اعضاى هیئت علمى بالینى فراهم شد. چون گرایش ها به گونه اى تعریف شده که مدارج دکتراى پرستارى علاوه بر دروس نظرى و تئورى عملا در هرحوزه اى از گرایش های ١۵ گانه که وارد شود تخصص و تجربیات عملى فوق العاده اى به دست مى آورد. بنابراین یکى دیگر از وعده هایى براى تربیت دکتراى پرستارى با گرایش بالینى(DNP ) به جامعه پرستارى و مردم داده بودیم، محقق شد.

تصویب مقطع ارشد پژوهش های بالینی

میرزابیگی تصویب برنامه آموزشی رشته پژوهش های بالینی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته را دیگر مصوبات شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت عنوان داشت و گفت: این مصوبه می تواند تحول بسیاری را در حوزه تحقیقات بالینى و پرستاری ایجاد کند.

وی افزود: هم اکنون مراکز تحقیقات بالینی متعددی در کشور در حال فعالیت هستند که علاوه بر پزشکان، از سایر گروه های بالینی نظیر ماماها و پرستاران نیز در آن مراکز فعالیت دارند در حالی که نه در این زمینه خاص ؛ مدرک تحصیلی دارند و نه اینکه کار در اینگونه مراکز تاثیری در روند ارتقا آنها دارد.

وی تربیت پرستار پژوهشگر را یکیاز نیازهای این حوزه برشمرد و گفت: با تربیت پرستار متخصص پژوهشگری، این نیروها علاوه بر اینکه می توانند در مراکز تحقیقات بالینی مشغول به کار شوند، می توانند دپارتمان هاى تحقیقات پرستارى را نیز در همان مراکز تحقیقات بالینى راه اندازی کنند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: بی شک سه مصوبه اخیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت که باحمایت بی نظیر وزیر بهداشت، دکتر لاریجانی و دکتر ملک زاده، معاونان آموزشی و تحقیقاتی و تمام اعضاى شورای عالى برنامه ریزى محقق شد، در ایجاد تحولات بنیادین، مثبت ، اثربخش و کارآمد در عرصه پرستاری ؛ نقش بى بدیلى دارد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در راستای تعالی حرفه پرستاری، نظام سلامت و تأمین نیازهاى اساسى مردم و مدجویان و افزایش منزلت و جایگاه علمى و اجتماعی پرستاران و تحقق اهداف وزارت بهداشت و به ویژه معاونت پرستارى، راهکارى کاملا عملیاتى ، آرمانخواهانه و درعین حال واقع گرایانه و نتیجه مند است.

وى درپایان ضمن تشکر از همه همکاران از صاحبنظران، کارشناسان و تصمیم گیران از تمام دانشکده هاى پرستارى که شرایط لازم را دارند ، دعوت کرد از این فرصت تاریخى حداکثر استفاده را بکنند و از دانشجویان آینده این رشته نیز درخواست کرد به گونه اى دراین مقاطع بدرخشند که مردم عزیز کشورمان به وجود چنین فرصتها ؛ دستاوردها و نتایجى برخود ببالند.

 

 


نوشته شده توسط:سردبیر .. - 2370 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 1001
برچسب ها:
دیدگاه ها
یادداشت
گفتگو
گزارش
اخلاق پرستاری
جذب و استخدام
حوادث